fbpx
Menu
Inne / Zawodnik

Jak samoświadomość przekłada się na wyniki sportowe?

Czym jest samoświadomość?

Samoświadomość to obserwowanie własnych myśli, emocji, motywów, działań czy przekonań. To wiedza, zrozumienie i odkrycie tego, kim jesteśmy. To z kolei przekłada się na wzmacnianie własnych kompetencji i umiejętności – czyli nasz rozwój. Bycie świadomym siebie to zdolność do rozpoznania, co czyni nas wyjątkowymi.

Znajomość mocnych i słabych stron, potrzeb, uczuć i pasji. Czasem możemy nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, co wywołuje w nas emocje. Np. okazuje się, że jesteśmy poddenerwowani, a przyczyną mogą być skomplikowane relacje z innymi osobami. Człowiek, który jest świadomy swoich procesów psychicznych, może mieć kontrolę nad ich przebiegiem i dokonywać zmian. Dodatkowo potrafi znaleźć rozwiązania na pojawiające się trudności i kontrolować własne myśli. 

samoświadomość
fot. Unsplash

Zwykle mamy trudność, aby ocenić się jak najbardziej obiektywnie – co jest całkowicie normalne, w końcu robimy to, patrząc przez pryzmat samego siebie. Możemy nazbyt się krytykować, np. mówiąc, że kompletnie nie potrafimy atakować w siatkówce, lub nadmiernie siebie chwalić i myśleć, jacy to nie jesteśmy wspaniali.

W rzeczywistości jesteśmy mieszanką tych cech – pewne rzeczy wykonujemy lepiej, a pewne nieco gorzej. Krytykując siebie lub innych nic nie osiągniemy, ani nie poprawimy własnego samopoczucia. Dlatego warto starać się być jak najbardziej obiektywnym, a żeby tego dokonać, musimy poniekąd wyciszyć nasz umysł i zapomnieć o wszystkich niedoskonałościach oraz poświęcić czas na rozwój swojej świadomości

Jakie korzyści daje nam bycie świadomym?

  • Dzięki temu możesz lepiej przeanalizować swoje występy i grę
  • Będziesz mógł/-a poprawić poziom swojej gry
  • Jesteś w stanie zbudować optymalną pewność siebie 
  • Będziesz w stanie kontrolować poziom swojego pobudzenia emocjonalnego
  • Będziesz tworzyć adaptacyjne myśli i przekonania

Wysoka samoświadomość jest często wyznacznikiem naszych działań i osiąganych rezultatów – świadoma osoba zdaje sobie sprawę ze swoich mocnych stron, które zaprowadzą ją do celów, ale także rezerw, nad którymi musi pracować. Nieświadoma osoba natomiast może nie wiedzieć, dlaczego odnosi sukces, a dlaczego doświadcza niepowodzeń. Częściej jest tak, że to dopiero przegrane zmuszają nas do głębszych refleksji. 

Czasem w sytuacji doświadczanych porażek szukamy wymówek i usprawiedliwienia na niekorzystny wynik. Obwiniamy wszystko i wszystkich dookoła i nieświadomie odrzucamy swój udział w takich zdarzeniach. Dopiero rozpoczęcie obserwacji samego siebie w takich sytuacjach, pozwoli na bycie samoświadomym. 

To jest niezbędne do osobistego rozwoju – zarówno w życiu jak i w sporcie. Dzięki temu mamy możliwość podjąć decyzję, gdzie skupić swoją energię i emocje, by umiejętnie sterować swoim życiem. Bycie świadomym pozwala także być uważnym na swoje myśli i uczucia, co warunkuje Twoje zdrowie psychiczne. 

rozwój osobisty
fot. Unsplash

Jak poznać siebie lepiej? 

Odpowiedz sobie na kilka pytań. Najlepiej, abyś odpowiedzi zapisał/-a na kartce.

  • Jakie są Twoje cele i marzenia?
  • Jak wygląda Twoje idealne „ja”?
  • Jak możesz opisać siebie, używając tylko 3 słów?
  • Co najbardziej w sobie lubisz?
  • Co najbardziej chcesz w sobie poprawić?
  • Jaka jest Twoja największa pasja?
  • Co najbardziej cenisz w życiu?
  • Co najbardziej cenisz w sporcie?

Jak budować i pogłębiać samoświadomość?

  • Spacery w ciszy – często spacery są dla nas formą poukładania wszystkiego w głowie i tworzenia się nowych pomysłów. Nasze myśli mogą wtedy wędrować niczym nasze stopy – warto sobie pozwolić na chwile skupione tylko na tym, co pojawia się w umyśle
  • Mindfulness – jest to technika uważności, która polega na świadomym kierowaniu naszych myśli oraz byciu tu i teraz. To skupienie uwagi na tym, gdzie w danej chwili jesteśmy i co robimy. Mindfulness można praktykować m.in. w ramach medytacji
  • Techniki oddechowe – świadomy oddech pozwala nam wyciszyć się i uspokoić myśli i emocje, które w nas krążą. W ciągu dnia bardzo rzadko skupiamy się na oddechu, a przecież jest on obecny w każdej chwili. Umiejętność właściwego oddychania nie tylko sprawia, że jesteśmy dotlenieni, ale także, choć na chwilę przekierowujemy uwagę z dręczących myśli, na głębokie wdechy i wydechy 
  • Bycie słuchaczem – dzięki skupieniu się na innej osobie i tym, co do nas mówi, uczymy się obiektywizmu. To pomaga nam także obiektywnie i z czułością słuchać naszych wewnętrznych dialogów 
  • Zapisywanie myśli – pisanie tego, co przychodzi nam do głowy na kartce, pozwala spojrzeć nam na to z innej perspektywy. Pisanie ujawnia czasami to, co jest w naszej podświadomości. Dzięki takiej autorefleksji poszerzamy swoją świadomość
  • Joga – praktyka jogi nie tylko sprzyja naszemu ciału, ale też umysłowi. Szczególnie wyciszające praktyki pozwalają na zrozumienie siebie i chwilę wytchnienia,
  • Praca z psychologiem sportu – to właśnie praca z psychologiem opiera się na budowaniu świadomości. Dzięki różnym technikom i narzędziom czasem niezauważenie stajemy się bardziej świadomi siebie. Jeśli jesteś zainteresowany/-a rozpoczęciem współpracy, sprawdź moją ofertę i skontaktuj się ze mną.
mindfulness
fot. Unsplash

Świadomość to jeden z pierwszych kroków, które są niezbędne do zmiany i poszerzania własnych horyzontów. Jeśli chcemy dążyć do bycia lepszym sportowcem, ale też człowiekiem, musimy być zaznajomieni z własnymi myślami, emocjami i zachowaniami. Zdanie sobie z tego sprawy i w efekcie praca nad sobą, to najlepsza droga do mistrzostwa.

Jaka książka może Ci pomóc zrozumieć siebie?

Tak naprawdę wiele książek może sprawić, że zaczniemy być bardziej świadomi. U mnie pierwszą książką z czasów liceum była „Potęga podświadomości” Josepha Murphy’ego. Na tamten moment otworzyła mi dużo „szufladek” w głowie, choć jest troszkę „amerykańska”. 

Bardzo polecam „7 nawyków skutecznego działania” Stephena Coveya – to książka popularnonaukowa o tworzeniu nawyków, ale wiele wniosła do mojego życia. Mądra i życiowa, z której do dzisiaj czerpię inspirację 🙂

Brak komentarzy

    Dodaj odpowiedź